Kolejnych 162 właścicieli domów na terenie Powiatu Nowosądeckiego pozbyło się azbestu z dachów swoich budynków...
Kolejnych 162 właścicieli domów na terenie Powiatu Nowosądeckiego pozbyło się azbestu z dachów swoich budynków. Wszystko dzięki Programowi Usuwania Odpadów zawierających azbest, który jest realizowany od 2001 roku. W sumie, w czasie trwania projektu, z terenu Powiatu Nowosądeckiego, usunięto 3024 tony odpadów z 1295. posesji na kwotę ponad 1 miliona złotych.
Zarząd Powiatu corocznie ogłasza przetarg nieograniczony na wyłonienie wykonawcy, który będzie zajmował się usuwaniem azbestu. Jedynym kryterium wyboru oferty jest cena usunięcia i przekazania do unieszkodliwienia jednej tony odpadów.
- Zainteresowanie mieszkańców Powiatu jest ogromne - w ubiegłym roku złożono 353 wniosków o dofinansowanie - mówi wicestarosta nowosądecki Mieczysław Kiełbasa. - W 2008 roku było ich 311, a w bieżącym roku, do 20 lipca - 225 wniosków. Mieszkańcy powiatu na bieżąco są informowani o możliwości skorzystania z dofinansowania na usunięcie odpadów zawierających azbest. W 2010 r. koszt usunięcia 1 tony odpadów zawierających azbest wynosi 266 zł (w 2009 - 327 zł, w 2008 - 375 zł).
W ramach programu, odbywa się odbiór odpadów z terenu nieruchomości należących do wnioskodawców (prywatni mieszkańcy, stowarzyszenia, placówki oświatowe). Powiat pokrywa koszty pakowania, załadunku, transportu i przekazania do unieszkodliwienia na składowisku odpadów niebezpiecznych.
- Realizacja programu przyczyniła się w znacznym stopniu do ograniczenia zjawiska porzucania odpadów zawierających azbest i tworzenia dzikich wysypisk tych odpadów na przykład w lasach lub nad ciekami wodnymi - mówi wicestarosta Mieczysław Kiełbasa.- Mieszkańcy powiatu mają gwarancję bezpłatnego pozbycia się odpadów i otrzymują dokumenty świadczące o należytym ich unieszkodliwieniu.
Zgodnie z „Krajowym planem usuwania wyrobów zawierających azbest", termin rozwiązania „azbestowego" określono na 2032 r. W ubiegłym roku we współpracy z Pełnomocnikiem Zarządu ds. Pozyskiwania Środków Pomocowych przygotowano wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych (dotacja rozwojowa w ramach MRPO na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 7 Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami dot. realizacji Programu w latach 2010-2011) na ten cel. Powiat uzyskał dofinansowanie w wysokości 529 074,00 zł na realizację projektu „Program usuwania odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu Nowosądeckiego 2010-2011". W ramach tego projektu planowane jest usunięcie 1433 ton odpadów zawierających azbest z 623 posesji na terenie gmin: Chełmiec, Grybów, Kamionka Wielka, Korzenna, Łącko, Łososina Dolna, Nawojowa, Podegrodzie, Piwniczna-Zdrój (miasto) Stary Sącz. W pozostałych gminach z terenu Powiatu Nowosądeckiego realizacja złożonych wniosków będzie finansowana w 100 procentach z budżetu Powiatu.
Opracowanie: olsz BS