Facebook
Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

Azbest znika z dachów

21 lipca 2010 r.

Kolejnych 162 właścicieli domów na terenie Powiatu Nowosądeckiego pozbyło się azbestu z dachów swoich budynków...

Kolejnych 162 właścicieli domów na terenie Powiatu Nowosądeckiego pozbyło się azbestu z dachów swoich budynków. Wszystko dzięki Programowi Usuwania Odpadów zawierających azbest, który jest realizowany od 2001 roku. W sumie, w czasie trwania projektu, z terenu Powiatu Nowosądeckiego, usunięto 3024 tony odpadów z 1295. posesji na kwotę ponad 1 miliona złotych.

Zarząd Powiatu corocznie ogłasza przetarg nieograniczony na wyłonienie wykonawcy, który będzie zajmował się usuwaniem azbestu. Jedynym kryterium wyboru oferty jest cena usunięcia i przekazania do unieszkodliwienia jednej tony odpadów.

- Zainteresowanie mieszkańców Powiatu jest ogromne - w ubiegłym roku złożono 353 wniosków o dofinansowanie - mówi wicestarosta nowosądecki Mieczysław Kiełbasa. - W 2008 roku było ich 311, a w bieżącym roku, do 20 lipca - 225 wniosków. Mieszkańcy powiatu na bieżąco są informowani o możliwości skorzystania z dofinansowania na usunięcie odpadów zawierających azbest. W 2010 r. koszt usunięcia 1 tony odpadów zawierających azbest wynosi 266 zł (w 2009 - 327 zł, w 2008 - 375 zł).

W ramach programu, odbywa się odbiór odpadów z terenu nieruchomości należących do wnioskodawców (prywatni mieszkańcy, stowarzyszenia, placówki oświatowe). Powiat pokrywa koszty pakowania, załadunku, transportu i przekazania do unieszkodliwienia na składowisku odpadów niebezpiecznych.

- Realizacja programu przyczyniła się w znacznym stopniu do ograniczenia zjawiska porzucania odpadów zawierających azbest i tworzenia dzikich wysypisk tych odpadów na przykład w lasach lub nad ciekami wodnymi - mówi wicestarosta Mieczysław Kiełbasa.- Mieszkańcy powiatu mają gwarancję bezpłatnego pozbycia się odpadów i otrzymują dokumenty świadczące o należytym ich unieszkodliwieniu.

Zgodnie z „Krajowym planem usuwania wyrobów zawierających azbest", termin rozwiązania „azbestowego" określono na 2032 r. W ubiegłym roku we współpracy z Pełnomocnikiem Zarządu ds. Pozyskiwania Środków Pomocowych przygotowano wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych (dotacja rozwojowa w ramach MRPO na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 7 Infrastruktura ochrony środowiska, Działanie 7.3 Gospodarka odpadami dot. realizacji Programu w latach 2010-2011) na ten cel. Powiat uzyskał dofinansowanie w wysokości 529 074,00 zł na realizację projektu „Program usuwania odpadów zawierających azbest z terenu Powiatu Nowosądeckiego 2010-2011". W ramach tego projektu planowane jest usunięcie 1433 ton odpadów zawierających azbest z 623 posesji na terenie gmin: Chełmiec, Grybów, Kamionka Wielka, Korzenna, Łącko, Łososina Dolna, Nawojowa, Podegrodzie, Piwniczna-Zdrój (miasto) Stary Sącz. W pozostałych gminach z terenu Powiatu Nowosądeckiego realizacja złożonych wniosków będzie finansowana w 100 procentach z budżetu Powiatu.

Opracowanie: olsz BS

komentarze (0):
dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Archiwum wiadomości

Kliknij na datę, żeby zobaczyć wydarzenia z danego dnia lub wybierz miesiąc i rok aby przejść do wydarzeń z danego miesiąca i roku...

...lub w polu wyszukiwania wpisz wyrażenie, którego szukasz w wybranej kategorii, a następnie kliknij "Szukaj"...