Znowelizowana ustawa o działalności gospodarczej wprowadziła szereg ułatwień dla przedsiębiorców, korzystających z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – przypomina Izba Skarbowa w Krakowie.
Skutkiem jest m.in. usprawnienie procedur administracyjnych, związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej za pośrednictwem CEIDG. Znajdą się w niej też informacje o nieaktualnych numerach identyfikacji podatkowej (NIP), co może oznaczać, że przedsiębiorca posługuje się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi adresowymi swojej siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
W pierwszej kolejności znowelizowana ustawa wprowadza możliwość rezygnacji z wpisu w CEIDG tym osobom, które nie rozpoczęły prowadzenia działalności. Informacja taka będzie przekazywana do innych resortów, m.in. ZUS, GUS i urzędów skarbowych.
Jednocześnie rozszerzony został zakres danych kontaktowych przedsiębiorcy, które podlegają wpisowi. Do katalogu dodane zostały numery telefonu i faksu oraz dodatkowe informacje dotyczące upadłości i postępowania restrukturyzacyjnego. Co istotne, o ujawnieniu danych kontaktowych zdecyduje sam przedsiębiorca. Określi on czy chce, by dane były widoczne, czy też służyły jedynie do kontaktu z administracją.
Nowelizacja pozwala również na ograniczenie liczby postępowań administracyjnych, związanych ze sprostowaniami czy wykreśleniami wpisów, dzięki temu, że pracownicy urzędów gmin mogą już samodzielnie poprawiać błędy we wnioskach przedsiębiorców. Wprowadzony też został automatyczny mechanizm wykreślania ich z CEIDG.
(szel)