Królowa Mleka – to konkurs dla młodych kobiet mających wiedzę na temat właściwego odżywiania się i związku produktów mleczarskich ze zdrowiem.
31 października 2013 odbędzie się elekcja polskiej Królowej Mleka, odpowiednika instytucji, która jest szeroko znana w Niemczech, Austrii, Hiszpanii i USA. Królowe Mleka są tam ustanawiane zarówno przez władze landów i regionów, jak i organizacje branżowe. Królowa Mleka jest z założenia symbolem, który uosabia zdrowie, a w efekcie urodę i intelekt dzięki właściwemu odżywianiu się.
Zanim jury wybierze Królową Mleka, w okresie 1.07.-31.08. osoby zainteresowane tytułem Królowej mogą nadsyłać swoje aplikacje przez stronęwww.krolowamleka.pl, zakładka „Zgłoszenia”.
Celem Królowej Mleka jest popularyzacja wiedzy o właściwym odżywianiu się i stylu życia poprzez udział w pogadankach szkolnych, piknikach, festynach (m.in.: regionalnych i centralnych dniach mleka) oraz wystawach i targach poświęconych rolnictwu i żywności.
Królowa Mleka ma się wywodzić z rodziny hodowców bydła mlecznego lub uczyć się (studiować) na kierunku związanym z produkcją i przetwórstwem mleka. Ma być młodą kobietą w wieku 18-30 lat i posiadać wiedzę na temat właściwego odżywiania się i związku produktów mleczarskich ze zdrowiem.
Królowa Mleka na gruncie polskim wspierana będzie przez organizacje branżowe: Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew. oraz Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych. Patronami Medialnymi są: telewizja TVR, magazyn Farmer (wraz z serwisami internetowymi: farmer.pl, gieldarolna.pl), magazyn Przegląd Mleczarski, Forum Mleczarskie (magazyny Forum Mleczarskie Handel, Forum Mleczarskie Biznes) wraz z serwisem forummleczarskie.pl. W dystrybucji informacji dla kandydatek pomagają pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (Wydział Nauk o Żywności), Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie (Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii) oraz Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach (Wydział Przyrodniczy UP-H).