Facebook
Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

ZANIM KLIKNIESZ - POZNAJ SWOJE PRAWA

18 marca 2008 r.

Pod takim hasłem obchodzono 15 marca Światowy Dzień Konsumenta...

Pod takim hasłem obchodzono 15 marca Światowy Dzień Konsumenta. O zasadach kupna, sprzedaży, zawierania umów konsumenckich i wnoszenia reklamacji mówiły podczas spotkania w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu, Wanda Zygner Powiatowy Rzecznik Konsumentów oraz Helena Hojdys prezes oddziału Federacji Konsumentów w Nowym Sączu.

Wanda Zygner

Helena Hojdys

O sprawach konsumenckich w świetle kontroli i rzeczoznawstwa mówił Jarosław Piechowicz dyrektor Inspekcji Handlowej delegatury w Nowym Sączu.

Jarosław Piechowicz

Konsument powinien orientować, co należy zrobić w przypadku gdy nabyty towar czy usługa okazały się wadliwe lub przed dokonaniem transakcji nie został należycie poinformowany i towar nie spełnia jego oczekiwań.

Często zdarza się, że klienci targani nieodpartą chęcią posiadania, mało szczegółowo analizują ofertę sprzedającego. Dzieje się to najczęściej w przypadku nabywania towarów na zasadzie sprzedaży ratalnej. Mimo, iż w powszechnym obiegu funkcjonuje powiedzenie; „czytaj w umowach to, co jest napisane najmniejszym drukiem", w dalszym ciągu notuje się sporo przypadków zawierania zobowiązań, z których nabywcy nie są w stanie się wywiązać.

W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują zakupy dokonywane przez Internet. Ta wygodna i szybka forma transakcji finansowych jest także obwarowana mechanizmem praw i obowiązków zarówno w stosunku do kupującego, jak i sprzedawcy czy producenta. Wynika z tego, że każdorazowa decyzja o dokonaniu zakupu musi być dokładnie przemyślana - „ZANIM KLIKNIESZ - POZNAJ SWOJE PRAWA".

Podczas spotkania

W pewnych określonych warunkach sytuacjom konfliktowym można zaradzić lub złagodzić ich skutki dla budżetu domowego.

O sprawach konsumenckich traktuje znowelizowana w grudniu 2007 roku ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r., ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i kilka innych. Jednakże poruszanie się w gąszczu przepisów nie jest sprawa prostą, dlatego sprawami doradztwa o prawach i obowiązkach konsumentów zajmuje się wiele instytucji i organizacji.

Przydatne informacje można uzyskać na stronach internetowych, ale także u Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Federacji Konsumentów, której w Polsce działa już 49 oddziałów, w tym w Nowym Sączu.

Opracowanie: BS

komentarze (0):
dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Archiwum wiadomości

Kliknij na datę, żeby zobaczyć wydarzenia z danego dnia lub wybierz miesiąc i rok aby przejść do wydarzeń z danego miesiąca i roku...

...lub w polu wyszukiwania wpisz wyrażenie, którego szukasz w wybranej kategorii, a następnie kliknij "Szukaj"...