Pod takim hasłem obchodzono 15 marca Światowy Dzień Konsumenta...
Pod takim hasłem obchodzono 15 marca Światowy Dzień Konsumenta. O zasadach kupna, sprzedaży, zawierania umów konsumenckich i wnoszenia reklamacji mówiły podczas spotkania w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu, Wanda Zygner Powiatowy Rzecznik Konsumentów oraz Helena Hojdys prezes oddziału Federacji Konsumentów w Nowym Sączu.
Wanda Zygner
Helena Hojdys
O sprawach konsumenckich w świetle kontroli i rzeczoznawstwa mówił Jarosław Piechowicz dyrektor Inspekcji Handlowej delegatury w Nowym Sączu.
Jarosław Piechowicz
Konsument powinien orientować, co należy zrobić w przypadku gdy nabyty towar czy usługa okazały się wadliwe lub przed dokonaniem transakcji nie został należycie poinformowany i towar nie spełnia jego oczekiwań.
Często zdarza się, że klienci targani nieodpartą chęcią posiadania, mało szczegółowo analizują ofertę sprzedającego. Dzieje się to najczęściej w przypadku nabywania towarów na zasadzie sprzedaży ratalnej. Mimo, iż w powszechnym obiegu funkcjonuje powiedzenie; „czytaj w umowach to, co jest napisane najmniejszym drukiem", w dalszym ciągu notuje się sporo przypadków zawierania zobowiązań, z których nabywcy nie są w stanie się wywiązać.
W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują zakupy dokonywane przez Internet. Ta wygodna i szybka forma transakcji finansowych jest także obwarowana mechanizmem praw i obowiązków zarówno w stosunku do kupującego, jak i sprzedawcy czy producenta. Wynika z tego, że każdorazowa decyzja o dokonaniu zakupu musi być dokładnie przemyślana - „ZANIM KLIKNIESZ - POZNAJ SWOJE PRAWA".
Podczas spotkania
W pewnych określonych warunkach sytuacjom konfliktowym można zaradzić lub złagodzić ich skutki dla budżetu domowego.
O sprawach konsumenckich traktuje znowelizowana w grudniu 2007 roku ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r., ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i kilka innych. Jednakże poruszanie się w gąszczu przepisów nie jest sprawa prostą, dlatego sprawami doradztwa o prawach i obowiązkach konsumentów zajmuje się wiele instytucji i organizacji.
Przydatne informacje można uzyskać na stronach internetowych, ale także u Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub Federacji Konsumentów, której w Polsce działa już 49 oddziałów, w tym w Nowym Sączu.
Opracowanie: BS