Facebook
Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

Uczyli się od Norwegów przedsiębiorczości i demokracji

23 marca 2016 r.

Przedsiębiorczości i umiejętności pracy w wielonarodowym i wielokulturowym zespole uczyli się w Narviku uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimazjalnych im. Jana Pawła II w Krynicy-Zdroju. Do Norwegii pojechali w ramach partnerskiego projektu "No Frontiers in Education".

Prócz kryniczan uczestniczą w nim również dwie inne szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza w Nowym Sączu oraz Liceul Teoretic Solomon Halita z Singeorz Bai w Rumunii.

Celem projektu jest poznanie historii rozwoju demokracji w Norwegii, Polsce i Rumunii, rozwijanie przedsiębiorczości, umiejętności pracy w wielonarodowym zespole oraz rozbudzanie w uczniach kreatywności i umiejętności samodzielnego podejmowania wyzwań, stawianych przez współczesny rynek pracy.

Uczniowie gościli w nowoczesnej szkole średniej Narvik Videregaende Skole, położonej 240 km za kołem polarnym. Uczestnicy projektu przygotowali tam prezentacje dotyczące ich szkół i regionów, z których pochodzą. Na Uniwersytecie Nowoczesnych Technologii uczestniczyli w warsztatach przedsiębiorczości. W ramach zajęć musieli m.in. wymyślić produkt, który chcieliby wprowadzić na rynek. Młodzież wzięła też udział w lekcji z historii demokracji w Norwegii. Podczas warsztatów z odgrywaniem ról uczniów podzielono na cztery podgrupy, symbolizujące społeczeństwo: rząd, obywateli, media i organizacje pozarządowe. W drodze porozumienia należało wspólnie wypracować postanowienia, które zadowoliłyby wszystkich.

Jeden dzień poświęcono na zwiedzanie muzeum poświęconego bitwie o Narvik. Wzruszającym momentem było złożenie kwiatów i zapalenie zniczy przy pomniku żołnierzy poległych podczas tych walk.

- Spotkanie w Norwegii było sprawdzianem umiejętności praktycznego porozumiewania się w języku angielskim - zwraca uwagę Celina Bigos, nauczycielka języka angielskiego w krynickiej szkole. - Uczniowie wykazali się wysokimi kompetencjami językowymi. Przygotowanie i realizacja zadań wymagała od nich twórczej postawy, umiejętności weryfikowania wiadomości. Natomiast zaszczepienie u młodzieży bakcyla przedsiębiorczości i kreatywności pozwoli jej w przyszłości stać się bardziej otwartym i mobilnym pokoleniem. Co istotne, współpraca z rówieśnikami z innych krajów była okazją, by spojrzeć na rzeczywistość z innej perspektywy. Nauczyć szacunku, docenić inność, ale też być dumnym z osiągnięć kraju, z którego się pochodzi.

(szel)

komentarze (0):
dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Archiwum wiadomości

Kliknij na datę, żeby zobaczyć wydarzenia z danego dnia lub wybierz miesiąc i rok aby przejść do wydarzeń z danego miesiąca i roku...

...lub w polu wyszukiwania wpisz wyrażenie, którego szukasz w wybranej kategorii, a następnie kliknij "Szukaj"...