Facebook
Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

Konieczne są uproszczone zasady odbudowy

11 czerwca 2010 r.

Starosta nowosądecki Jan Golonka wysłał do wojewody małopolskiego Stanisława Kracika pismo w sprawie ewentualnej pomocy wojska przy odbudowie mostu kolejowego między Starym a Nowym Sączem...

Dzisiaj starosta nowosądecki Jan Golonka wysłał do wojewody małopolskiego Stanisława Kracika pismo ze szczegółowymi informacjami ze spotkania w sprawie ewentualnej pomocy wojska przy odbudowie mostu kolejowego między Starym a Nowym Sączem na linii kolejowej Tarnów - Leluchów na rzece Poprad. Spotkanie to odbyło się wczoraj i zakończyło w późnych godzinach popołudniowych.

Oto fragmenty pisma:

„Przedstawiciele jednostki wojskowej z Niska i Innowrocławia dokonali wizji lokalnej zniszczonego obiektu. W ich ocenie, odbudowa czy też budowa zastępczego obiektu w tym miejscu przekracza techniczne możliwości tych jednostek (koryto Popradu, podłoże, budowa geologiczna). Dlatego wskazano, że prace te powinna wykonywać specjalistyczna firma posiadająca przede wszystkim sprzęt i przygotowanie techniczne do podobnych budów".

Dodatkowo, wczoraj dokonano też rekonesansu w Łazach Brzyńskich w gminie Łącko, odnośnie całkowitego zniszczenia drogi prowadzącej z Łącka do Łazów Brzyńskich.

„Oceniono, że bardzo korzystnym rozwiązaniem będzie budowa mostu na Dunajcu pomiędzy miejscowościami Kadcza i Łazy Brzyńskie - pisze starosta nowosądecki Jan Golonka. - Przedstawiciele delegacji wojskowej ocenili, że przedsięwzięcie nie jest skomplikowane pod względem technicznym i istnieje możliwość wykonania tych robót budowlanych przez jednostkę wojskową. Istnieje jednak potrzeba powrotu do dotychczas obowiązujących zasad finansowania pomocy wojska przy odbudowie zniszczonej infrastruktury".

Okazuje się, że (według informacji przedstawicieli jednostek wojskowych) dowódcy są zobowiązani do naliczania inwestorowi pełnych kosztów pracy wojska, tj.: sprzętu, paliw, amortyzacji oraz odtworzenia potencjału technicznego. Warunki te sprawiają, że koszt pomocy wojska przy tych pracach może przewyższać ceny stosowane przez wykonawców cywilnych.

W piśmie starosta Golonka dodaje, że powyższa koncepcja nie może być jednak zrealizowana w oparciu o zapisy ustawy z 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu jako odbudowa. Prosi więc w związku z tym, o podjęcie starań zmierzających do stosowania uproszczonych zasad odbudowy infrastruktury drogowo-mostowej do obiektów zastępujących zniszczone drogi i mosty.

„Obowiązujące zasady pozwalają realizować odbudowę tylko w tym samym miejscu i bez zmiany parametrów technicznych budowli - pisze Jan Golonka. - W wielu miejscach, w celu odtworzenia funkcji komunikacyjnych, zachodzi konieczność budowy nowych odcinków dróg i obiektów mostowych równolegle bądź w sąsiedztwie zniszczonych, a niekiedy, zwłaszcza w odniesieniu do osuwisk, musi być zmieniony przebieg drogi".

Zachowanie, dotychczas stosowanej pełnej procedury dotyczącej ustalenia, zaopiniowania, uzgodnienia nowego przebiegu tras komunikacyjnych pozbawia mieszkańców możliwości szybkiego przywrócenia dojazdu.

Opracowanie: (olsz) BS

komentarze (0):
dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Archiwum wiadomości

Kliknij na datę, żeby zobaczyć wydarzenia z danego dnia lub wybierz miesiąc i rok aby przejść do wydarzeń z danego miesiąca i roku...

...lub w polu wyszukiwania wpisz wyrażenie, którego szukasz w wybranej kategorii, a następnie kliknij "Szukaj"...