W nowosądeckim starostwie odbyło się posiedzenie w sprawie układu komunikacyjnego wokół Nowego Sącza...
Wczoraj z inicjatywy wiceprezydenta Jerzego Gwiżdża w nowosądeckim starostwie odbyło się posiedzenie w sprawie układu komunikacyjnego wokół Nowego Sącza.
Dyskutowano na temat stanu przygotowań do budowy i połączenia dwóch obwodnic: obwodnicy zachodniej i obwodnicy północnej Nowego Sącza.
W spotkaniu udział wzięli starosta Jan Golonka i członek Zarządu Powiatu Józef Broński, przybyli również wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda, Grzegorz Stech z Zarządu Dróg Wojewódzkich, Bernard Stawiarski wójt gminy Chełmiec, Bogumiła Kałużny przewodnicząca Komisji Infrastruktury RM, dyrektorzy powiatowego oraz miejskiego Zarządu Dróg, Adam Czerwiński i Grzegorz Mirek, a także przedstawiciele wydziałów Architektury i Geodezji UM.
Wiceprezydent Gwiżdż przedstawił koncepcję uzupełnienia przebiegu planowanych obwodnic miasta o dodatkową przeprawę drogowo-mostową przez rzekę Dunajec. Jak wyjaśniał, zlecona w ubiegłym roku analiza możliwości wykonania takiego przedsięwzięcia, z trzech proponowanych lokalizacji jako najbardziej celową wskazała przebieg nowego odcinka od ul. Piramowicza w Nowym Sączu w kierunku ul. Papieskiej w Małej Wsi na terenie gminy Chełmiec.
Droga o długości 1 km 950 m wraz z około 300. metrowym mostem, byłby jednocześnie połączeniem drogi Nr 87 z obwodnicą zachodnią, przejmując ruch lokalny i tranzytowy od strony południowej i wschodniej - Łącka, Starego Sącza, Piwnicznej i Nawojowej w kierunku Limanowej, Podegrodzia, Marcinkowic bez konieczności wjazdu do centrum miasta. Jak oceniają miejscy planiści, jeżeli projekt znajdzie ekonomiczne uzasadnienie i źródło finansowania, etap samej realizacji tego przedsięwzięcia nie powinien być dłuższy jak cztery do pięciu lat.
Jednakże propozycja ta jest sporym, dodatkowym obciążeniem finansowym inwestycji, która właśnie wchodzi w etap realizacji czyli obwodnicy zachodniej, biegnącej lewym brzegiem Dunajca w kierunku północnym, aż do ulicy Krakowskiej w Nowym Sączu, a docelowo połączy się z drugą obwodnicą na północnych obrzeżach miasta - planowany koszt całości to 130 milionów złotych.
Jak podkreślali dyskutanci, tylko rzetelna i kompleksowa analiza rzeczowo-ekonomiczna może dać odpowiedź na temat celowości rozszerzania zaplanowanych inwestycji oraz czy samorządy są w stanie zdobyć pieniądze na tak rozległy zakres robót.
Uzgodniono, iż w możliwie najbliższym czasie, na podstawie ekspertyz, beneficjenci projektu podejmą decyzję o poszerzeniu przedsięwzięcia lub nie, a także podpiszą stosowne porozumienie w sprawie ostatecznego podziału zadań, terminów, kompetencji i rzeczywistych kosztów jakie będą ponosić podczas poszczególnych etapów realizacji budowy.
Opracowanie: BS