W środę 9 lipca br. nastąpi uroczyste poświęcenie i otwarcie nowej przeprawy przez Dunajec - mostu łączącego dwie gminy Podegrodzie i Stary Sącz...
W środę 9 lipca br. nastąpi uroczyste poświęcenie i otwarcie nowej przeprawy przez Dunajec - mostu łączącego dwie gminy Podegrodzie i Stary Sącz.
Most i znajdujący się nieopodal wiadukt oraz dwa ronda po obu stronach rzeki, to najważniejsza inwestycja ostatnich lat na Sądecczyźnie. Ich oddanie, to jednocześnie zakończenie I etapu budowy obwodnicy Starego i Nowego Sącza.
Wizualizacja projektu
Sam most to projekt inżynierów Tadeusza Wojciechowskiego i Piotra Waneckiego. Ze względu na to, że Dunajec jest rzeką zmieniająca swe koryto, istniała potrzeba zaprojektowania bardzo długiego przęsła nurtowego i tak powstał most o długości 328,8 m, szerokości pomostu 14,2 m, rozpiętości głównego przęsła 143 m, wysokości pylonów (od terenu) 28,2 m oraz maksymalnej masie pojazdu dopuszczonego do ruchu po moście 60 ton.
Z uwagi na nowatorskie rozwiązania techniczne niedawno stosowane w budownictwie mostowym, jest to pierwszy w Polsce most tego typu. Największe doświadczenie w budowaniu podobnych konstrukcji mają Japończycy. Zespolone kratowe dźwigary mają trzy mosty w Japonii, francuski most Bras de la Planie w pobliżu Reunion oraz wiadukt Meaux. Most na Dunajcu jest zatem, szóstym tego typu na świecie.
Koszt szacuje się na blisko 57 mln zł., a głównym wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Nowego Sącza, a także spółka Mosty Chrzanów oraz Zakład Robót Mostowych MOSTAR z Pietrzykowic.
Budowa obwodnicy ma ogromne znaczenie ekonomiczne i gospodarcze dla regionu. W niedalekim czasie planowana jest tez budowa obwodnicy Podegrodzia. W połączeniu z budowaną obwodnicą - zdecydowanie ułatwi ruch tranzytowy pomiędzy Sądecczyzną, a Podhalem i dalej z południem Europy.
Opracowanie: BS