Najciekawszy fragment obwodnicy aglomeracji sądeckiej, most na Dunajcu, który połączy Brzezną z rogatkami Starego Sącza, budowany jest metodą nasuwania podłużnego...
Najciekawszy fragment obwodnicy aglomeracji sądeckiej, most na Dunajcu, który połączy Brzezną z rogatkami Starego Sącza, budowany jest metodą nasuwania podłużnego.
Po siedmiu miesiącach budowy, nastąpiło symboliczne połączenie brzegów. Ostatni trzynasty segment ustroju nośnego został wypchnięty z wytwórni na lewym brzegu i tym sposobem pierwszy spoczął na łożyskach przyczółka prawobrzeżnego.
Początek sprężania ostatniego
elementu
Widok od strony lewego brzegu
35 m pozostało do połączenia
brzegów
Wzmacnianie przyczółków
na prawym brzegu
Kolejnym etapem budowy będzie montaż pylonów i podwieszenie konstrukcji mostu na wantach (kablach sprężających). Następnie wykonane zostaną elementy wyposażenia mostu. Ostatnim etapem budowy będzie usunięcie podpór montażowych i wykonanie próbnego obciążenia.
Wczoraj wizytowali budowę marszałkowie Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela i Leszek Zegzda, radni wojewódzcy Urszula Nowogórska i Witold Kozłowski, Starosta Nowosądecki Jan Golonka, Grzegorz Stech dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, wójtowie i burmistrzowie gmin przez, którą przebiegać będzie obwodnica oraz przedstawiciele projektantów i wykonawców. Gościem honorowym był Janusz Sepioł obecnie Senator RP, który będąc marszałkiem Województwa Małopolskiego znacznie przyczynił się do rozpoczęcia tej inwestycji.
Wykonawcy przybliżyli dane
techniczne obiektu
Główna platforma mostu
znajduje się blisko 30 m
powyżej podłoża
Otwór techniczny spełnia
specjalne zadania
Szczegóły objaśniał
Bogdan Soliński
Senator Janusz Sepioł
na pomoście brakującego
odcinka do połączenia brzegów
Na pomoście senatorowi
towarzyszył starosta
Jan Golonka
Burmistrz Marian Cycoń
z zamyśloną miną spogląda na
przeciwległy brzeg
Powodem zadumy Mariana Cyconia
burmistrza Starego Sącza
są te rozległe tereny
Na etapie wyboru projektu został ogłoszony konkurs. Zwyciężył projekt budowlany inż.Tadeusza Wojciechowskiego oraz projekt wykonawczy inż.Piotr Wanecki. Ze względu na to, że Dunajec jest rzeką zmieniająca swe koryto, istniała potrzeba zaprojektowania bardzo długiego przęsła nurtowego i tak powstał most o długości 328,8 m, szerokości pomostu 14,2 m, rozpiętości głównego przęsła 143 m, wysokości pylonów (od terenu) 28,2 m oraz maksymalnej masie pojazdu dopuszczonego do ruchu po moście 60 ton.
Z uwagi na nowatorskie rozwiązania techniczne niedawno stosowane w budownictwie mostowym, jest to pierwszy w Polsce most tego typu. Największe doświadczenie w budowaniu podobnych konstrukcji mają Japończycy. Zespolone kratowe dźwigary mają trzy mosty w Japonii, francuski most Bras de la Planie w pobliżu Reunion oraz wiadukt Meaux. Most na Dunajcu jest zatem, szóstym tego typu na świecie.
Zakończenie budowy planowane jest na początek maja bieżącego roku. Koszt szacuje się na blisko 57 mln zł. Głównym wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Nowego Sącza, a także spółka Mosty Chrzanów oraz Zakład Robót Mostowych MOSTAR z Pietrzykowic.
Budowa obwodnicy Starego Sącza ma ogromne znaczenie ekonomiczne i gospodarcze dla regionu. W niedalekim czasie planowana jest tez budowa obwodnicy Podegrodzia. W połączeniu z budowana obwodnicą - zdecydowanie ułatwi ruch tranzytowy pomiędzy Sądecczyzną, a Podhalem i dalej w południem Europy.
Opracowanie: BS