Wszechobecne płachty reklamowe, szpecące zabytkowe części wielu miast to powszechny problem. Chcąc przeciwdziałać temu zjawisku Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował film pt. "Krajobraz mojego miasta". Jest on częścią kampanii społecznej, poprzez którą chce zwrócić uwagę na odpowiednie projektowanie i zarządzanie przestrzenią publiczną.
Celem projektu jest zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności m.in. władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego. Kampania, której częścią jest strona internetowa www.krajobrazmojegomiasta.pl przedstawia zagadnienia związane z zarządzaniem przestrzenią publiczną: miejscami pamięci, zielenią, reklamami zewnętrznymi oraz szeroko pojętą ochroną miejsc zabytkowych.
W filmie pokazano zarówno negatywne przykłady, jak i te godne naśladowania. Wrocław i Kraków to najlepsze przykłady miast, które zdecydowały się na wprowadzenie parku kulturowego w historycznych częściach i uporządkowanie przestrzeni. Prace związane z realizacją podobnych działań trwają m.in. w Gdyni i Łodzi.
Drugą częścią projektu, któremu towarzyszą szkolenia prowadzone w całym kraju jest film pt. "Piękne, polskie, drewniane", poświęcony polskiej świeckiej architekturze drewnianej, jako istotnego aspektu naszego kulturowego dziedzictwa oraz sposobów jego ochrony.
Obydwa filmy możne obejrzeć na platformie YouTube Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
(szel)