Długotrwałe, a okresami ulewne opady deszczu były przyczyną wezbrań rzek i potoków, które w kilku miejscach podmyły korpusy dróg i spowodowały obsunięcie się skarp...
Długotrwałe, a okresami gwałtowne opady deszczu były przyczyną wezbrań rzek i potoków, które w kilku miejscach podmyły korpusy dróg i spowodowały obsunięcie się skarp. Dotyczy to m.in. drogi Jazowsko - Obidza, Kamionka Wielka - Kamionka „Górna", Barcice - Przysietnica i Królowa - Biała Wyżna, gdzie naruszone korpusy dróg zagrażają przerwaniem ciągłości komunikacji.
W ciągu drogi Czaczów - Barnowiec oraz Łabowa - Łabowiec podmyte zostały podpory mostów, a w Kamionce Wielkiej na granicy z Królową Polską na skutek podmycia obniżył się mur oporowy powodując częściowe zapadnięcie drogi i pęknięcia w nawierzchni.
W Klimkówce (droga Wielogłowy - Klimkówka), Paszynie i Krużlowej (droga Paszyn - Mogilno - Krużlowa) oraz we Florynce (droga Nowy Sącz - Florynka) uaktywniły się lokalne osuwiska powodując liczne ugięcia i załamania nawierzchni drogi. Zachodzi obawa, że skutki uaktywnienia się osuwisk będą występować dopiero po pewnym czasie.
Kilkanaście odcinków dróg uszkodzonych przez powodzie w poprzednich latach, a nie odbudowanych i nie zabezpieczonych uległo dalszym zniszczeniom - podmyta podbudowa, rozmyta, a na wielu odcinkach pofałdowana nawierzchnia i rozmyte pobocza. Dotyczy to odcinków przebiegających na wzniesieniach (w spadkach podłużnych), gdzie spływająca przez dłuższy okres czasu woda rozmywała nawierzchnię, konstrukcję drogi i pobocza).
Odbudowa tych zniszczeń wymaga zerwania uszkodzonej nawierzchni, uzupełnienia, wyrównania i zagęszczenia podbudowy oraz ponownego ułożenia nowych, szczelnych nawierzchni. Dotychczas przedmiotowe zniszczenia wystąpiły w Czaczowie, Moszczenicy, Miłkowej Słowikowej, Janczowej, Homrzyskach, Chomranicach, Zawadce, Wysokiem, Polnej, Wawrzce, a także w innych miejscowościach, gdzie nadal trwa szacowanie i ocena zniszczeń.
Należy nadmienić, że na przestrzeni lat 2001 - 2006 wielkość szkód powodziowych na drogach i mostach powiatu nowosądeckiego przekroczyła 67 mln zł (w 2001 roku 46,7 mln zł). Na ich odbudowę przeznaczono łącznie ok. 21 mln, w tym dofinansowanie ze środków rządowych 14,7 mln zł, co oznacza, że ok. 70% zniszczeń nadal wymaga odbudowy lub zabezpieczenia; bez pomocy ze strony organów rządowych odbudowa tych zniszczeń byłaby praktycznie niemożliwa i należy to odnieść także do szkód powstałych w bieżącym roku.
Faktyczny rozmiar szkód i koszt ich naprawy zostanie ustalony prawdopodobnie do 8 sierpnia br. o ile nie wystąpią gwałtowne ulewy i nie uaktywnią się kolejne osuwiska.
Adam Czerwiński
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg